بهداشتی

خمیر دندان زغالی برای چی خوبه؟

Making charcoal toothpaste 5

خمیر دندان زغالی چیست؟

احتمالا تا به حال اسم زغال فعال به گوشتان رسیده باشد. زغال فعال در پی یک فرآیند شیمیایی، عملکرد بیشتری دارد و به همین دلیل می تواند به جذب باکتری ها و ذرات مواد غذایی بپردازد. افرادی که از خمیر دندان زغالی استفاده می کنند، ادعا دارند که این محصول به از بین رفتن لکه های روی دندان کمک می کند و سبب سفید شدن دندان خواهد شد.

زغال اکتیو با ترکیباتی همچون استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون ساخته می شود. مردم روم باستان، از زغال اکتیو برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند و امروز این روش قدیمی در دنیای امروز بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. از مزایای فوق العاده زغال فعال می توان به رفع لکه های دندان، خوشبو شدن تنفس، سفید شدن دندان ها اشاره کرد.

خمیر دندان زغالی برای چی خوبه؟

همه ما می دانیم که زغال فعال موجود درون خمیر دندان، به رفع لک های روی دندان کمک شایانی می کند. زغال فعال به خاطر داشتن قابلیت سایندگی خفیف، به از بین بردن جرم های دندانی و متوسط کمک می کند. با این حال هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که بیانگر این باشد که خمیر دندان زغالی روی لکه های زیر مینای دندان تاثیر گذار است یا خیر.

اما باید گفت که خمیر دندان زغالی سبب سفید شدن دندان ها می شود. برای سفید کردن کامل دندان ها لازم است تا محصولی که استفاده می کنید، علاوه بر اینکه لکه های روی سطح دندان را از بین می برد، موجب رفع لکه های زیر مینای دندان نیز شود. در این شرایط خمیر دندان زغالی معیار مناسبی برای سفید کردن دندان ها به حساب نمی آید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، استفاده از زغال فعال در مقدار کم، هیچ گونه خطری برای بدن ندارد و می تواند تا حدی سبب سفیدی و تمیزی دندان شود.

Charcoal brush teeth 1 700x420 1

مزایای کلی استفاده از خمیر دندان زغالی

  1. خمیر دندان زغالی به از بین بردن لکه های موجود روی سطح دندان کمک می کند.
  2. به خاطر خاصیت کاهش میزان تاکسین موجود در دهان، بوی بد دهان را از بین می برد.
  3. اگر گاهی وقت ها پس از پاکسازی تخصصی دندان ها از خمیر دندان زغالی استفاده کردید، از لکه دار شدن دندان پیشگیری می نماید.

معایب کلی استفاده از خمیر دندان زغالی

  1. روی دندان حالت سایشی ایجاد می کند و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد و دندان های شما را زرد کند.
  2. استفاده روزانه از این خمیر دندان سبب بروز حساسیت دندانی می شود.
  3. تاثیرات بد و بلند مدت این خمیر دندان هنوز شناخته نشده است و جای بحث دارد.
  4. شاید عجیب ترین ضرر استفاده از زغال فعال این باشد که استفاده از این ماده همزمان با مصرف برخی از داروها می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.
  5. این ماده می تواند به دلیل جذب برخی داروها، از تاثیر آنها روی بدن کم کند.
  6. بنابراین قبل از استفاده این مدل خمیر دندان حتما باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید و اطلاعاتی درباره شرایط جسمی و وضعیت خود به دکتر بگویید. در ضمن حتما پس از استفاده از خمیردندان های زغالی، سریع دندان های خود را با آب خالص بشویید و مطمئن شوید که حتی ذره ای از زغال روی دندان ها و لثه هایتان باقی نمانده باشد.

سخن آخر

همان طور که گفته شد، استفاده از خمیر دندان های زغالی نباید به طور روزانه و همیشگی استفاده شود. همچنین خمیردندان های زغالی نباید جایگزین خمیر دندان های حاوی فلوراید شوند و نباید در استفاده از خمیردندان های زغالی زیاده روی کرد. روزی حداقل دوبار مسواک زدن با خمیر دندان های فلورایددار بسیار مهم است.

داشتن رژیم غذایی سالم، استفاده از نخ دندان، مراقبت و چکاب منظم دندان ها توسط دکتر بهترین روش برای مراقبت از دندان هاست. به یاد داشته باشید که خمیر دندان های زغالی برای دندان های کامپوزیت شده اصلا مناسب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *